Wanneer moet mijn auto naar de garage?

De garage, iedere auto komt er wel eens. En dat is ook nodig, want ieder jaar heeft je auto in ieder geval een APK-keuring nodig. Ook een grote beurt, een kleine beurt en ander onderhoud is belangrijk om zonder problemen in je auto te kunnen blijven rijden. Maar waar kijkt een garage precies naar als je je auto erheen brengt? Zijn er ook dingen die je zelf kunt doen? We bespreken het in dit artikel.

Onderhoud

Een bekende vuistregel is dat een auto om de 10.000 tot 15.000 kilometer onderhoud nodig heeft. Ook als je minder kilometers per jaar rijdt is het verstandig om je auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een controle. Dit kun je bijvoorbeeld doen op het moment dat de jaarlijkse APK eraan komt. Voor het onderhoud van je auto kun je naar een merkdealer toe. Het voordeel hiervan is dat zij jouw auto erg goed kennen en bekend zijn met de apparatuur en de onderdelen. Het nadeel is dat een dealer vaak duurder is. Ook een universele garage kan prima het onderhoud van je auto uitvoeren.

Grote beurt

Een uitvoerige inspectie van je auto wordt “grote beurt” genoemd. Hierbij kijkt de garage je auto op ongeveer 80 punten na. Hierbij gaat het om zaken in de auto zoals veiligheidsgordels en de veiligheidsgordels. Ook om de auto wordt er gekeken. Hierbij kun je denken aan verlichting, ruitenwissers, de bumper en de ruiten. Onder de motorkap wordt ook gekeken. Hier worden de motor en de slangen, de accu en de vloeistoffen gecontroleerd. Onder de auto wordt het uitlaatsysteem bekeken en worden de remmen en de versnellingsbak gecontroleerd. Daarnaast is er algemeen onderhoud, zoals het vervangen van de olie en de oliefilter, het luchtfilter en de bougies.

Kleine beurt

Ook bij een kleine beurt voert de autogarage een aantal controles uit, maar deze zijn minder uitgebreid. Je auto wordt nagekeken op ongeveer 30 punten. Onder de motor wordt er gekeken naar de vloeistoffen, eventuele motorlekkages en de v-snaren. Ook de remmen en het bandenprofiel wordt gecontroleerd. Daarnaast wordt ook de verlichting en de ruitenwissers gecontroleerd.

Wat is het verschil?

Op het eerste gezicht zitten er best veel overeenkomsten tussen een kleine en een grote beurt. De belangrijkste onderdelen van de auto worden gecontroleerd. Bij een grote beurt wordt er echter grondiger naar de motor gekeken. Ook de accu wordt gecontroleerd bij een grote beurt. Een grote beurt is veel uitgebreider en daarom ook duurder.

Ander onderhoud

Sommige onderdelen van je auto zijn onderhevig aan slijtage en moeten op den duur vervangen worden. Hierbij kun je denken aan de remschijven, remblokken en de koppelingsplaat.

De APK

Naast een grote en kleine beurt en ander onderhoud heb je ook te maken met de APK-keuring als je een auto bezit. De APK is geen onderhoud, maar een keuring. Een APK is verplicht en moet jaarlijks uitgevoerd worden om te controleren of je auto nog voldoet aan de verkeersveiligheid en aan de milieueisen.

Je auto door de APK krijgen

Waar moet je op letten als je zeker wilt zijn dat je auto door de APK komt. Controleer allereerst het profiel van je banden. Deze moeten meer dan 1,6 mm profiel hebben. Check alle verlichting van de auto. De lampen voor en achter. Controleer ook de richtingaanwijzers, remlichten, achteruitrijlichten en de kentekenplaatverlichting. Kijk of alle waarschuwingslampjes op het dashboard goed werken. Gaan ze uit als je de auto start? Gaan alle deuren goed open en dicht? Werken de ruitenwissers en de ruitensproeier? Bekijk of de tankdop nog aanwezig is en of de spiegels in orde zijn. Controleer het oliepeil en vul de olie bij als dat nodig is.

Onderhoudskosten in de hand houden

Je auto laten onderhouden bij de garage is vaak prijzig. Soms kun je besparen door kleine controles zelf uit te voeren. Bijvoorbeeld door de APK-checklist goed door te nemen. Een dealer is vaak duurder dan een universele garage. Dit is iets om rekening mee te houden als je geld wilt besparen. Door je auto vaker naar de garage te brengen voor een snelle check kunt je kosten besparen doordat je sneller op de hoogte bent van het feit dat een onderdeel vervangen moet worden. Door het onderdeel te vervangen verminder je de kans op andere schade.

Plaats een reactie